Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

Begrensede forsyninger av ZypAdhera

Det vil være begrenset tilgang på ZypAdhera, alle styrker, ut 2024.

Publisert 09.09.2024
Sist oppdatert 16.09.2024

Leverandør Cheplapharm melder at det vil være begrenset tilgang på ZypAdhera, 210 mg, 300 mg og 405 mg, ut 2024. For Norge vil leveransene trolig ligge litt under normalt månedsforbruk ut året. Ved forsinkelser vil det potensielt kunne komme andre volum på enkelte styrker enn det som er forventet.

I løpet av høsten vil helseforetakene motta ZypAdhera 300 mg og 405 mg som kun inneholder korte kanyler på 38 mm. Ved behov for kanyler på 50 mm må dette bestilles via vanlig bestillingssystem.

Produsenten signaliserer at de trolig vil kunne øke produksjonen fra 2025, og at leveransene da vil bedre seg.

Oppdatert status for forsyninger av ZypAdhera publiseres her:

ZypAdhera (olanzapin), alle styrker, depotinjeksjon (Cheplapharm)

• ATC: N05AH03
  • Først publisert: 11.03.2024
  • Sist oppdatert: 16.09.2024 - avvikende kanyler i injeksjonssett
  • Årsaken til leveringssvikten: Uviss
  • Råd/anbefalinger/tiltak:
    • Unngå kassasjon i forbindelse med opptrekk
    • Unngå hamstring
    • Starte nye pasienter på andre depotantipsykotika
    • Prioritere pasienter, jf. råd som tidligere er sendt linjevei
    • Ved kortere mangler: Dosereduksjon, forlenget intervall mellom injeksjoner, tillegg av peroral olanazapin
    • Ved tilgang kun på enkelte styrker - Spørsmal og svar - RELIS
  • Varighet av leveringssvikten: Norge vil fremover få månedlige leveranser av ZypAdhera. Størrelsen på leveransene vil trolig tilsvare litt under et normalt månedsforbruk. Produsenten signaliserer at de først fra 2025 vil kunne øke produksjonen av ZypAdhera.
  • Informasjon fra DMP om avvikende kanyler i injekssjonssettene: Zypadhera - avvvikende kanyler i injeksjonssett - Direktoratet for medisinske produkter (dmp.no)
  • Historikk:
  • 05.07.2024  Firmaet meddeler at de fremover vil sende månedlige leveranser til Norge. Leveransene vil ligge litt under beregnet månedsforbruk i spesialisthelsetjenesten i 2024.
  • 26.06.2024: Det skal være tilstrekkelig tilgang på ZypAdhera 210 mg og 300 mg ut juli. Det er begrenset tilgang på 405 mg. Kontakt sykehusapoteket ved behov for nærmere informasjon.
  • Grossist har 14.06.2024 mottatt alle tre styrker tilsvarende i underkant av 90% av et månedsforbruk for spesialisthelsetjenesten. Mottatt ZypAdhera er fordelt mellom helseregionene og distribusjon er iverksatt. Grossisten venter å motta en ny leveranse 21.06.